CSI porhaltaa kasvun tiellä
Tapani Huikuri kertoi Jämsä Tehtaan Kasvun kahvit -tapahtumassa Hallissa sijaitsevasta komposiittiyhtiöstä, jossa on osakkaana. Yhtiö pystyy suunnittelemaan ja valmistamaan komposiiteista melko moninaisia tuotteita, kuten sähkömoottoripyörän vanteita tai hammaslääkärin tuolin niskatukia.
Jämsän Hallissa, entisen varuskunnan alueella, pöhisee tehdas, joka kätkee sisäänsä varsin erityisiä, ja ennen kaikkea mielenkiintoisia tuotteita. Sieltä voi löytyä vaikkapa siipipyöriä, suksisauvoja, hammaslääkärin tuolin niskatukia tai raitiovaunun muotokate. Tästä kaikesta kuultiin tarkemmin Jämsä Tehtaalla Kasvun kahvit -tapahtumassa, kun jämsäläinen yrittäjä Tapani Huikuri istahti kertomaan huikeaa yritystarinaa.
Kyseinen tehdas on CSI, eli Composite Solutions and Innovations Oy, Suomen johtava asiantuntija komposiittien teknologiassa. Se toimii alalla varsin laajasti, aina tuotekehityksen alkuvaiheista varaosatoimituksiin. Päämateriaali on hiilikuitu, jonka tärkeimpiä ominaisuuksia ovat kestävyys ja keveys.
Tapani, joka on yhtiön osakas, hallituksen jäsen ja toimitusjohtaja, siirtyi kokopäiväiseksi firmaan vuonna 2014.
– Kasvu on ollut huimaa, muutamassa vuodessa olemme taas tuplanneet liikevaihdon ja takana on seitsemän voitollista tilinpäätöstä, ja hyvältä vaikuttaa tämäkin tilikausi. Kansainvälistymme tällä hetkellä kovaa vauhtia. Onhan tämä melkoista rymistelyä ollut.
Ennen tätä konerakennusinsinööriksi kouluttautunut Tapani toimi noin 10 vuotta liikkeenjohdon konsulttina Success Factory Oy:n nimissä. Sitä ennen vierähti reilut 10 vuotta Patria Aerostructures liiketoiminnassa ensin tuotannon johtotehtävissä ja myöhemmin myynti- ja markkinointijohtajana.
Kysyntä kasvaa maailmalla
Kun CSI sai alkunsa vuonna 2006, ei elinkaaren aikaisten kustannusten alentaminen juurikaan puhutellut ihmisiä. Nykyään on toisin, sillä elinkaari- ja ylläpitokustannukset sekä massan vähentäminen kiinnostaa ihan eri lailla. Nyt komposiittimateriaalien ja erityisesti hiilikuidun kysyntä maailmalla kasvaa hurjaa vauhtia. Lentokoneteollisuus on edelleen suuri hiilikuidun käyttäjä, mutta merkittävä kasvu tulee auto-, energia- ja koneenrakennusteollisuudesta.
– Tänäkin vuonna elokuussa kerrottiin uutisissa, että luonnonvarat tältä vuodelta on kulutettu. Kulutuksemme ylittää reilusti maapallon kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja. Joten totta kai hiilikuitu kiinnostaa, se on elinkaaren näkökulmasta järkevää; erityisesti liikkuvien koneiden energiankulutus pienenee, tuotteet ovat usein varsin huoltovapaita, elinkaarenaikaiset kustannukset pienenevät ja usein suorituskyky jopa paranee.
Terästä korvataan komposiittimateriaaleilla silloin, kun se on käyttökohteessa järkevää, sillä sen avulla voidaan tiputtaa massata pois jopa 70 prosenttia. Mahdollisuuksia on vaikka mihin, esimerkiksi hiilikuitu tarjoaa laajemmat vapaudet muotoiluun ja toiminnallisuuksien integrointiin. Tapani paljastaa, että CSI käyttää hiilikuitua melkoisen määrän vuodessa, 15 000 kiloa, lasikuitua menee huomattavasti vähemmän.
– CSI:n kasvu on ollut suunnitelmallista ja pohdittua, tehdään rohkeita ratkaisuja ja tähdätään tietoisesti kasvuun, mutta mitään täysin hulluja juttua ei tietenkään tehdä. Mahdollisuudet pitää osata tunnistaa. Yhteydenottoja tulee paljon, ja tärkeää onkin valita sieltä ne mihin tartutaan, yhtä tärkeää on myös sanoa ei. Me tiedämme missä olemme huippuja ja Euroopan kärkeä, mutta osaamme tarvittaessa myös ohjata asiakkaan toisen toimijan pakeille. Ratkaisujen tuottamisessa olemme Suomen huippuja.
Työkulttuurin säilyttäminen on tärkeää myös kovan kasvun aikana. Arvostamme meidän työntekijöitämme suuresti.
Mestareita ja kisällejä
Tapani ei suinkaan ole yksin luotsaamassa yhtiötä, vaan rinnalla on Jani Korpimäki toisena pääosakkaana ja firman teknisen puolen huippuosaajana ja hallituksessa lisäksi ex-pankkimies, nyttemmin eläkeläinen Jorma Kuoppala. Jokaisella on omat vahvuutensa, ja Tapani kertookin esimerkiksi itse pysyttelevänsä erossa teknisestä toteutuksesta, sillä Jani on siinä paljon pätevämpi.
Kehuja saa myös henkilökunta, yhteensä noin viitisenkymmentä tekijää, joista 35 asuu Jämsässä.
– Rekrykoulutus on menossa, joten määrä tulee kasvamaan. Eräänlainen mestari-kisälli -järjestelmä on osoittautunut erinomaiseksi, meillä on hyviä työntekijöitä, jotka ovat myös valmiita jakamaan osaamistaan ja perehdyttämään uusia. Väkemme on sitoutunutta ja yrittäjäasenteella tehdään yhdessä, neuvonpito on avointa. Työkulttuurin säilyttäminen on tärkeää myös kovan kasvun aikana. Arvostamme meidän työntekijöitämme suuresti.
Kasvusta puhuttaessa Tapani nostaa esiin sen, miten tärkeää on, että omistajat tietävät mitä tahtovat, ja mitä kohti kuljetaan – kaikki muu seuraa tätä.
– Jos omistajilla ei ole selkeää tahtotilaa, ei muukaan yrityksessä toimi. Jos omistajilla on selkeä näkemys, on hallituksella helpompaa tehdä oikeita valintoja ja johdon toteuttaa strategiaa.
Komposiittisiipipyörät kiinnostavat
Mitä kaikkea Hallin tehtaalla sitten kehitellään ja valmistetaan? Koneenrakennus on yksi merkittävä alue – komposiittiratkaisulla voidaan parantaa suoritusarvoja ja energiatehokkuutta, kun liikkuvien osien massaa saadaan pienennettyä.
– Olemme kehittäneet esimerkiksi monen tyyppisiä osia nopeasti liikkuviin koneisiin kuten ladonta- tai hiontarobotteihin tai maailman tehokkaimpaan FinnPowerin levytyökeskuksiin. Myös kuljetusvälineet ovat yksi alue, olemme valmistaneet esimerkiksi raitiovaunuihin muotokatteita. Komposiittisiipipyörät ovat uusin, erittäin kiinnostava juttu, patentoidun suunnittelu- ja valmistusprosessimme ansiosta voimme tarjota paremman ratkaisun perinteisiin teräksisiin siipipyöriin verrattuna – huoltovapaan komposiittisen siipipyörän elinikä saattaa olla jopa neljä-viisinkertainen teräspyörään verrattuna. Näitä käytetään muun muassa lasiteollisuudessa, lasinkarkaisulinjastolla. Nämä selvästi herättävät nyt kiinnostusta.
Urheilu ja vapaa-ajan maailma on myös tuttua, esimerkiksi sähkömoottoripyörien vanteiden tai olympiakultaan siivittäneiden hiihtosauvojen osalta. Terveydenhuollon puolella on myös oivallettu komposiittien potentiaali, hiilikuiturakenteiset komposiittiratkaisut läpäisevät röntgensäteitä, joka avaa paljon mahdollisuuksia. Tapani nostaa esimerkiksi hammaslääkärin tuolin niskatuet, joita Hallissa valmistetaan.
Rescue-eläimet ovat osa elämää
Koko elämä ei tietenkään ole pelkkää työtä. Vapaa-aikaan kuuluu rallitallin pyörittäminen, vaikka enää Tapania ei kisoista ratin takaa tapaakaan.
– No onhan meillä Pienami Motorsportin väreissä muutama ralliauto, joilla kierretään SM-sarjassa ja F-cupissa. Se on mielenkiintoinen laji ja vaatii todella monipuolista osaamista. Ralliautojen rakentelu on hauska vastapaino toimistohommille ja hyvä, jos pystyy jotenkin osaamisellaan jeesaamaan lajin harrastamisesta kiinnostuneita.
Osa muistaa miehen myös musiikin saralta kosketinsoittimen takaa. Tapani on mukana The Old Shoes Blues -bändissä ja menneiltä vuosilta hyvinkin tunnetussa, muun muassa Porin Jazzeilla esiintyneessä The Blues Machine -yhtyeessä. Monenlaisiin tempauksiin Tapani on lähtenyt mukaan, kuten Speak To Me! Pink Floyd tribuuttiin, joka koettiin paikkakunnalla 2011 ja 2013 ja joka teki monen mieliin lähtemättömän vaikutuksen.
– Hauskahan se on hyvien tyyppien kanssa lähteä mukaan erilaisiin juttuihin. Ja kai sekin joku hullutus oli, kun päätin aikoinani veistää itse oman saunan, oman metsän puista. Olihan sekin urakka, mutta erinomainen tuli saunasta, ihan paras sauna!
Nykyään vapaa-ajan – sekä kodin – täyttää eläimet.
– Meillä on tyttöystäväni kanssa seitsemän kissaa ja kuusi koiraa, yksi kodinvaihtaja ja muut rescue-eläimiä, jotka on pelastettu kurjista oloista. Koirista, joita on usein muutama mukana tehtaalla, on tullut jo jonkinlainen brändi CSI:llekin. Aika usein vieraat kysyvät, onko koirat täällä? Ja silloin tällöin joku kysyy lupaa ottaa niistä valokuvia.
Artikkelin on tuottanut Ketterien kokeilujen yhteisöalusta -hanke, jonka toimintaa rahoittaa Keski-Suomen liitto.