Yhdessä oppimista Jämsä Tehtaalla
Ryhmä kasvatustieteen opiskelijoita on ahkeroinut lukuvuoden ajan säännöllisesti Jämsä Tehtaalla. Vertaisoppiminen on toiminut erinomaisesti, ja hyvä yhteishenki on auttanut eteenpäin.
Olisipa mielenkiintoista tietää, mitä kaikkea Jämsä Tehtaan uumenissa on opittu ja opiskeltu, millaista tietoa on päähän päntätty, ja mihin kaikkialle tämä tieto on johtanut. Tehdas nimittäin on mainio paikka myös opiskeluun, ja tämän on huomannut joukko kasvatustieteen opiskelijoita.
Syyskuussa starttasi kasvatustieteen perusopinnot, yhteistyössä Jämsän työväenopiston ja Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kanssa. Ryhmän ohjaajat Heli Antila ja Riina Virkkunen hoksasivat, että Jämsä Tehdas voisi olla oiva paikka yhdessä oppimiseen. Idea osoittautui erinomaiseksi.
Pääsääntöisesti joka maanantai-ilta opiskelijat kokoontuivat Tehtaalle, joskus verkkokurssien, orientaation, ryhmäsuoritusten tai tenttien pariin. Usein myös ihan vain keskustelemaan siitä, miten hommat etenevät, mitä haasteita on tullut vastaan, tai mitä vinkkejä voisi toisille jakaa.
Nyt lukuvuosi on takanapäin, ja urakka taputeltu. Kahdeksan hengen ryhmällä opinnot ovat sujuneet mainiosti ja suunnitelmien mukaan.
Jämsä Tehdas tukikohtana
Syksyllä 2023 työväenopiston ja avoimen yliopiston yhteistyö saa jatkoa erityispedagogiikan perusopintojen merkeissä. Heli jatkaa ohjaajan roolissa, rinnallaan Marjut Carlson. Hyväksi havaittua konseptia ja yhteistyötä Tehtaan kanssa on hyvä viedä eteenpäin.
Jämsäläisille on tarjottu myös mahdollisuutta Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston seutuopintoihin, varhaiskasvatustieteen ja erityispedagogiikan aineopintoihin. Jos ryhmä saadaan kasaan, saattaa olla että myös he päätyvät Tehtaalle.
Helin mukaan työskentely on sujunut erinomaisesti, ja Tehtaan yhteisöllisyys, se että muitakin tilan käyttäjiä on saattanut ollut paikalla, on ollut positiivista. Kohtaamistila, eli sohvaryhmä, on ollut hyvä ”tukikohta” tapaamisille.
– Sehän on ollut vain mukavaa, jos joku on osallistunut meidän keskusteluihin ohi kulkiessaan. Hyvää pohdintaa ja kommentteja puolin ja toisin, Heli kertoo. Hän lisää, että työ ryhmän kanssa on ollut myös itselle hedelmällistä, sitä kautta saa tietoa muun muassa siitä, mitä ”ruohonjuuritasolla” alalla tapahtuu.
– Keskustelut kehittävät aina omaa ajattelua.
Myös ryhmä kehuu työskentelytapaa, ja ylipäätään opintojen monimuotoisuutta. On päästy kokeilemaan monenlaista oppimista niin verkkovälitteisesti, itsenäisesti kuin livekohtaamistenkin avulla. Ohjaajat kertovat, että alusta saakka ryhmäläiset itse painottivat livetapaamisten tärkeyttä, ja Tehtaan illat ovatkin osoittautuneet arvokkaiksi.
Ryhmällä ja kohtaamisilla on iso merkitys
Yksi tyytyväisistä opiskelijoista on jämsäläinen Anna-Kaisa Alanko. Hän on saanut perusopinnot kasaan kiitettävin arvosanoin.
– Onhan tässä ollut melkoisesti hommaa. Olen kokopäiväisesti töissä päiväkodissa, ja mulla on kolme alaikäistä lasta. Mutta tosi antoisaa on ollut, ja koen että olen saanut tästä paljon irti. Tämä on ollut aikaa itselle, ja olen saanut kehittää omaa ammatillisuuttani.
Anna-Kaisan taskussa on lähihoitajan tutkinto vuodelta 2006, ja oikeastaan koko työura on vierähtänyt päiväkodissa. Työn ohella on alkanut itää haave, ajatus varhaiskasvatuksen opettajan pätevyydestä. Itse asiassa juuri työn kautta syntyi into opiskeluun.
– Tykkään valtavasti työstäni, ja haluan oppia lisää. Nyt ajatuksissa on jatkaa varhaiskasvatustieteen aineopintoihin. Toivottavasti Jämsään saadaan porukka kasaan.
Vertaistuki on ollut todella tärkeää. Meille muodostui nopeasti hyvä yhteishenki, olemme viihtyneet yhdessä, nämä maanantai-illat ovat olleet avainasemassa.
Ryhmän merkitys on ollut valtava, ja Anna-Kaisa tunnustaa, että ilman ryhmän tukea olisi homma todennäköisesti jäänyt kesken. Etenkin alkuun teoria tuntui käytännön ihmiselle kovin kaukaiselta, eivätkä luettavat tekstit suinkaan olleet helppoja.
– Mutta sitten kun yhdessä käsittelimme aiheita ja kirjojen sisältöjä, ne avautuivat ihan toisella tapaa. Vertaistuki on ollut todella tärkeää. Meille muodostui nopeasti hyvä yhteishenki, olemme viihtyneet yhdessä, nämä maanantai-illat ovat olleet avainasemassa. Olemme lähes kaikki töissä kasvatuksen ja ohjauksen parissa, joten vertaistukea on saanut myös siltä osin.
Anna-Kaisa, sekä moni muu ryhmäläinen paljastaa, että alkuun epäilytti, pärjääkö sitä yliopistotason opinnoissa ollenkaan. Ja miten upeaa on ollut huomata, että kyllä, hienosti pärjää! Moni sanoo samaa kuin Anna-Kaisa: ryhmän merkitys tässä kaikessa on ollut iso. Jo ihan pelkästään se, kun huomaa miten muut pähkäilevät ihan samojen asioiden kanssa, on auttanut paljon.
Anna-Kaisa on käyttänyt Tehtaan tilaa myös itsenäiseen opiskeluun, tai pienryhmän kanssa vaikkapa esseiden valmisteluun.
– Ihan loistava paikka, olen pystynyt keskittymään täällä paremmin kuin kotona
Uuden oppimista yhdessä
Myös Reetta Mäkiaho ja Hanne al-naseri ovat tyytyväisiä suoritettuun opintokokonaisuuteen.
– Haastavaa on ollut, mutta paljon on opittu. Myös opiskelumenetelmät, kuten verkkokurssit ja -tentit ovat olleet uutta.
Reetta on töissä koulunkäynnin ohjaajana, ja nyt haaveissa on erityisopettajan ammatti. Todennäköisesti myös hän jatkaa opintoja syksyllä, vaikka työ ja nelilapsisen perheen elämä vievätkin paljon aikaa. Palo oppimiseen on kuitenkin kova, ja onneksi kotona on puoliso, joka kannustaa ja tukee.
Kasvatustieteen ryhmään hän innostui mukaan työnantajan sähköpostin ansiosta.
– Työnantaja maksaa puolet, joten ajattelin että miksipäs ei. Tämä ryhmä on ollut huikea, tunnelma on avoin ja aina on uskaltanut kysyä jos jotain on mielessä. Paljon olemme jeesanneet toisiamme.
Hanne puolestaan on töissä eskarissa, ja myös hän pohtii opintojen jatkamista.
– Tämä on ollut tosi antoisaa, vaikka alkuun ajattelinkin että mihin on tullut lähdettyä… Ja nämä meidän maanantain tapaamiset ovat olleet mukavia, olen viihtynyt Tehtaalla hyvin. Täällä on rauha tehdä ja keskittyä.
Tehtaan väki kiittää yhteistyöstä ja onnittelee vielä kerran koko ryhmää hienosta suorituksesta!
Artikkelin on tuottanut Ketterien kokeilujen yhteisöalusta -hanke, jonka toimintaa rahoittaa Keski-Suomen liitto.