”Joka päivä on ollut mukava tulla töihin”

Jyväskyläläinen Anna Sarkkinen vaihtoi aikuisena alaa, ja päätyi ystävän kehotuksesta töihin Jämsään. Työssään erityisopettajana hän on viihtynyt erinomaisesti.

Keväällä 2024 Anna Sarkkinen haki työpaikkaa Jämsästä ystävänsä kannustuksesta. Ystävä oli kertonut olleensa niin hyvässä työpaikkahaastattelussa Jämsän kaupungilla, että kehotti hakemaan avoinna olevaa paikkaa. Ystävä oli saanut työn jämsäläisestä koulusta, ja niin sai Annakin.

Erityisopettajan työt Jämsänkosken yhtenäiskoululla ja Kuoreveden koululla alkoivat elokuussa 2024. Jämsänkosken koululla on noin 500 oppilasta ja Kuorevedellä noin 130. Annan vastuulla on Jämsänkoskelta neljä yläkoulun luokkaa ja Kuorevedeltä kolme.

– Tänne oli helppo tulla, minut otettiin heti lämpimästi vastaan. Meillä on upea työyhteisö, avoin ja kannustava, Anna kiittelee.

Jyväskylässä asuva Anna ei koe työmatkaansa lainkaan haastavana. Matkat sujuvat omalla kaasuautolla tai kimppakyydeillä – Jämsässä käy useita opettajia töissä Jyväskylästä. Eikä matka omalta kotiovelta kestä kuin reilut 40 minuuttia.

– Tällä hetkellä muuttaminen Jämsään ei ole ajankohtaista, mutta ehkä vielä joku päivä. En ole sulkenut pois sitä vaihtoehtoa, sillä tykkään kyllä tästä kaupungista. Nättejä paikkoja ja todella kaunis luonto.

Järjestöjohtamisesta koulumaailmaan

Tapaan Annan Jämsänkosken yhtenäiskoululla, erityisopetuksen luokassa.

– Koululla on monet asiat hyvin, esimerkiksi tämä luokkatila, jonka jaan koulun toisen erityisopettajan kanssa, on erinomainen asia, eikä suinkaan itsestäänselvyys. Muutenkin tilat ovat hyvät, esimerkiksi opiskeluhuollon henkilöstöllä on molemmilla kouluilla omat tilat.

Anna on vaihtanut aikuisena alaa. Hän valmistui erityisopettajaksi 2024, sitä ennen työ oli järjestöpuolella ympäristökasvatuksen johtamisen parissa. Silloinkin työ sisälsi paljon kouluttamista ja opettamista, joten siltä osin alan vaihto ei ollut niin iso muutos. Yhteistyötä koulujen kanssa oli tehty paljon, joten työympäristönä sekin tuntui tutulta. Annalla oli myös draamaopettajan pätevyys ennestään.

– Takana oli yli 15 vuotta järjestöjohtamista, ja aloin miettiä, että jotain muutakin voisin tehdä. Olen aina tykännyt nuorista sekä opettamisesta, joten opettajan ammatti tuntui luontevalta. Tätini on erityisopettaja, ja hän sanoi heti, että ala olisi minulle sopiva, ei olisi kyllästymisen vaaraa. Itse asiassa olin ajatellut opettajan työtä jo nuorempanakin, mutta elämä vei toisaalle.

Olen täällä nuoria varten, ohjaamassa heitä eteenpäin omalla polullaan.

Aikuisena koulun penkille lähteminen ei tuntunut hankalalta, sillä Anna kertoo olleensa aina oman ammattitaidon kehittäjä. Takana on monta johtamiseen ja ympäristötieteeseen liittyvää tutkintoa. Kasvatustieteen opinnot Jyväskylän yliopistossa, pääaineena erityispedagogiikka, sujuivat osittain opintovapaalla ja osittain työn ohella. Erityisopettajan hommat kutsuivat jo opiskeluaikana.

Alan vaihtaminen on vaikuttanut eniten Annan vapaa-aikaan, jota nyt on enemmän.

– Olen saanut arkeeni enemmän aikaa. Ennen arki-illat menivät usein töissä, ja nyt olenkin nauttinut vapaista illoistani. Olen kyllä muutenkin tykännyt paljon työstäni, joten alan vaihto oli ihan oikea ratkaisu.

Rautainen ammattilaistiimi

Jämsän kaupunki työnantajana saa kiitosta muun muassa mahdollisuuksista ja vastuista, joita on tarjottu opettamisen rinnalle. Anna on Jämsän alueen oppimisen tuen koordinaattori ja toiminut mm. apulaisrehtorin sijaisena. Oppimisen tuen lakimuutos 1.8.2025 alkaen on tuonut myös Annan eteen uudenlaisia haasteita.

– On tosi hienoa, että halutessaan saa tehdä opettamisen ohella muutakin, tarttua asioihin, jotka kiinnostavat. Esimerkiksi on ollut todella mielenkiintoista tutkia lakitekstejä lakimuutokseen liittyen. Tuntuu siltä, että täällä osataan huomioida henkilökunnan yksilölliset vahvuudet.

Kun kysyn mikä työssä on parasta, saan vastauksen heti.

– Nuoret. Ehdottomasti nuoret. He ovat mahtavia, jutut ovat hyviä ja huumoria ja sarkasmin tajua löytyy. Saan tehdä heidän kanssaan työtä hyvin laajasti, koko ryhmän kanssa oppitunneilla ja yksilöllisemmin pienryhmässä. Olen täällä nuoria varten, ohjaamassa heitä eteenpäin omalla polullaan.

Meillä on upea työyhteisö, avoin ja kannustava.

Anna osallistuu yhteisölliseen opiskeluhuoltoon, jossa on mukana mm. kuraattorit ja terveydenhoitajat. Sen ideana on yhdessä käydä läpi, mitä koululle kuuluu? Miten meidän koulullamme nyt menee, mitä ilmiöitä on pinnalla, millaisia tuloksia on saatu esimerkiksi kyselyistä?

– Tällainen moniammatillinen yhteistyö on täällä hyvin luontevaa, pidän sitä todella tärkeänä. Meillä on rautainen ammattilaistiimi.

Lämminhenkinen työyhteisö

Erityisopettaja tekee myös muiden opettajien kanssa tiivistä yhteistyötä. Anna voi olla mukana oppitunnilla, työparina aineenopettajan kanssa. Erityisopettaja ei niinkään keskity kysymykseen mitä opiskellaan, vaan miten opiskellaan. Hän pyrkii ohjaamaan oppilasta löytämään juuri hänelle sopivat oppimisen tavat.

– Toimimme opettajien kesken hyvin joustavasti, aina ryhmän mukaan. Joskus me opettajat käymme tunnilla keskenämme vuoropuhelua, joka avaa opetettavaa aihetta ehkä uudesta kulmasta.

Jämsänkosken yhtenäiskoulusta työympäristönä kertoo paljon se, kuinka Annan mukana ollut harjoittelija kiitteli näyttöarvioinnissa, että hän koki olonsa alusta saakka tervetulleeksi. Annan itsensä mukaan kiinnittyminen kahteen kouluun sujui vaivattomasti.

– Totta kai se sopeutuminen on aina paljon itsestä kiinni, mutta sanoisin että Jämsän kaupungilla arvostetaan ammattilaisia. Positiivisen palautteen antaminen on luontevaa ja meillä kaikilla on yhteinen tavoite: oppilaat ja heidän oppimisensa. Jämsässä on osattu pitää vielä resurssit kunnossa, täällä on perusasiat hyvin ja asiat etenevät.

Työnantajana Jämsän kaupunki saa Annalta kehuja myös selkeistä käytännöistä ja toimintamalleista. Kun tietoa tai apua tarvitaan, sitä on saatavilla. Työyhteisö on kaikin puolin lämminhenkinen, ja siellä on syntynyt myös ystävyyssuhteita.

– Joka päivä on ollut mukava tulla töihin.

Artikkelin on tuottanut SASU – Sujuvan asumisen palvelut  -hanke, jonka toimintaa rahoittaa Keski-Suomen liitto.

Keski-Suomen liiton logo

Jaa sosiaalisessa mediassa

Lisää tarinoita Tehtaan arjesta