Teatterissa sydän ja aivot mukana

Jämsänkoskella nähdään tänä kesänä ainutlaatuista teatteria, kun näyttelijäkonkari Reijo Ahonen esittää omassa kotipihassaan kaksi monologia. Harri István Mäen kirjoittamat ja ohjaamat näytelmät pureutuvat mielenterveysteemaan.

Paljakan performanssi

Maisteri Fiasko

Miksi Napoleon istuu

Ensi-ilta 3.7.2024

 

Reijo Ahonen seisoo kotinsa terassilla Napoleonin hattu päässään, valkoisessa pitkässä paidassa ja leikittää puista sammakkoa. Harri István Mäki istuu lavan edessä, kuuntelee, välillä keskeyttää, ohjaa katseen suuntaa ja äänenpainoja. Tuuli suhisee puissa, käki kukkuu, kesä ympärillä on vihreä ja kaunis.

Tunnelma on ainutlaatuinen, monestakin syystä. Meneillään on Paljakan performanssin harjoitukset, Harrin kirjoittamaa monologia Miksi Napoleon istuu hiotaan esityskuntoon. Kantaesitys on luvassa keskiviikkona 3.7., ja sitä ennen nähdään ensimmäistä kertaa vuonna 2016 esitetty Maisteri Fiasko, joka myös on parivaljakon yhteistyötä. Olen ilokseni päässyt seuraamaan harjoituksia kamerani kanssa, jo hyvissä ajoin ennen ensi-iltaa.

Erilainen on hyvä sana kuvaamaan koko projektia. Monologit eivät ole tyypillistä kesäteatteritarjontaa, ja myös aihepiiri yllättää kevyeen hauskaan tottuneen kesäteatterikatsojan.

– Minä heitin Harrille aiheen; mies, joka on suljetulla osastolla ja kuvittelee olevansa Napoleon. Harri tarttui aiheeseen, ja niin syntyi Miksi Napoleon istuu, Reijo, tai tuttavallisemmin Repa, kertoo.

Johanna Suomisen kulttuuritarina Paljakan performanssista, kesä 2024. Miksi Napoleon istuu -monologin harjoitukset, kuvassa näyttelijä Reijo Ahonen ja ohjaaja/käsikirjoittaja Harri István Mäki.

Reijo Ahonen ja Harri István Mäki

Mielenterveysteema ei ole tavanomaista kesäteatterimateriaalia, joten myös siltä osin ollaan totutusta poikkeavilla vesillä. On hienoa, että uskalletaan tehdä rohkeasti omannäköistä teatteria, suurella palolla, ja käsitellä tärkeitä, syviä aiheita, vaikka ne saattavatkin herättää epämiellyttäviä tunteita.

– Pieni tila, pieni mies, traagisia ja koomisia elementtejä, hoopoa ja vakavaa, ääripäitä. Fyysistä teatteria ja heittäytymistä, kyllä tämä Repalle melkoinen maraton on, Harri tiivistää.

Mielenkiintoinen on myös esityspaikka Jämsänkoskella Paljakalla, Repan omassa pihassa. Paikka on oivallinen: ei kuulu kaupungin hälyä, on oma rauha ja luontoa lähellä. Kyseessä on tiettävästi Suomen pienen kesäteatteri.

Kuinka paljon tuoleja pihaan saadaan sovitettua, on vielä arvoitus, mutta joka tapauksessa paikkoja on rajallinen määrä, joten lippu kannattaa varata etukäteen. Kiinnostusta selvästi on, sillä ennakkovarauksia on tehty jo runsaasti. Eikä mikään ihme: vastaavaa performanssia ei takuulla pääse muualla kokemaan.

Johanna Suomisen kulttuuritarina Paljakan performanssista, kesä 2024. Miksi Napoleon istuu -monologin harjoitukset, kuvassa näyttelijä Reijo Ahonen ja ohjaaja/käsikirjoittaja Harri István Mäki.

Reijo Ahonen ja Harri István Mäki

Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmäinen kerta, kun Repa avaa yleisölle pihansa.

– Se oli Virtasta Koskella -viikko, taisi olla vuonna 2006, kun esitin Atik Ismaelin tekstin tuossa aiemmalla, nyt lasitetulla terassilla. Myös silloin Harri ohjasi. Se onnistui erinomaisesti, piha oli täynnä väkeä. Jo silloin oli käytössä nimi Paljakan performanssi, Silvo Hyppölän keksimä mainio nimi, joka oli nyt kätevä ottaa uudestaan käyttöön, vanhat kyltitkin olivat tallessa.

Kaikesta välittyy, että Repa ja Harri ovat pitkäaikaiset ystävät. Alun perin he tutustuivat, kun Harri oli J+J Teatterissa ohjaajana 1990-luvun puolivälin tienoilla, ja ovat siitä lähtien pitäneet yhteyttä. Maisteri Fiasko sekä nyt Napoleon on kirjoitettu nimenomaan Repalle.

– Usein tiedän näyttelijät etukäteen ennen kuin alan kirjoittaa, se ei kahlitse luovuutta, vaan päinvastoin, helpottaa kuvittelua. Kirjoittaessa pitää samalla kuvitella mitä lavalla tapahtuu.

Johanna Suomisen kulttuuritarina Paljakan performanssista, kesä 2024. Miksi Napoleon istuu -monologin harjoitukset, kuvassa näyttelijä Reijo Ahonen.

Reijo Ahonen

Esityksen ensimmäisellä puoliajalla vauhtiin pääsee Maisteri Fiasko, tragikoominen tarina burnoutin partaalla olevasta opettajasta, joka on tehnyt pitkään töitä. Vaikka aihe onkin vakava ja tärkeä, on ote karnevalistinen. Repa on esittänyt vuosien varrella hyvää palautetta saanutta Fiaskoa erilaisissa tilaisuuksissa, ja pääsi monologi mukaan myös valtakunnalliseen kilpailuun.

Fiaskon sekä väliajan jälkeen lavalle astuu Napoleon, joka siis on mies sairaalan psykiatrisella osastolla. Läsnä on sadunomaisuutta, monenlaisia tunnetiloja, läikkymistä leikistä ja ilosta ahdistukseen ja pelkoon.

– Leikki lähtee odottamattomiin suuntiin, teatteri tarjoaa siihen upean mahdollisuuden, Harri kommentoi. Näytelmässä on monenlaisia viestejä, ja on katsojasta kiinni miten ne aukeavat. Kirjoittaessa Harri on pohtinut paitsi mielenterveysasioita, historiallista Napoleonia myös esimerkiksi Charles Chaplinia. Sisältöä en halua paljastaa liikaa, mutta idea voidaan kiteyttää vaikkapa Harrin kommenttiin:

– Jos emme kuuntele toisiamme, olemme pulassa.

Tärkeä sanoma liittyy myös siihen, että kenen tahansa mielenterveys voi horjua, kuka vain voi tipahtaa kuiluun.

Katsojille parivaljakko ei halua sen kummemmin ohjeistusta antaa, vaan nimenomaan tarjota kaikille vapauden tulkita kuten haluaa.

– Aivot ja sydän mukana katsomossa, ajattelua sekä tuntemista, Repa toivoo.

– Ja tietysti toivomme, että teatterin lumo ottaa mukaansa, Harri hymyilee.

 

Paljakan performanssi:
Maisteri Fiasko
Miksi Napoleon istuu
Käsikirjoitukset ja ohjaus: Harri István Mäki
Roolissa: Reijo Ahonen

Osoite: Mäkeläntie 21, Jämsänkoski
Varaukset: puh. 040 5706678
Ikärajasuositus: 13 vuotta

Ensi-ilta ke 3.7. klo 15
Muut esitykset:

pe 5.7. klo 18
su 7.7. klo 15
ke 10.7. klo 18
pe 12.7. klo 15
su 14.7. klo 15
ke 17.7. klo 18
pe 19.7. klo 18
su 21.7. klo 15
ke 24.7. klo 18

 

Teksti ja kuvat: Johanna Suominen

Jaa sosiaalisessa mediassa

Lue myös