Influenssa- ja koronarokotukset alkavat lokakuussa porrastetusti

Keski-Suomen hyvinvointialueella maksuttomiin influenssa- ja koronarokotuksiin oikeutettujen rokotuspäivät on tänä vuonna porrastettu ikäryhmittäin.  Rokotuksia annetaan joko joukkorokotuspäivinä ilman ajanvarausta tai joukkorokotuspäivien jälkeen ajanvarauksella.

Ensimmäiset joukkorokotuspäivät yli 75-vuotiaille alkavat useilla paikkakunnilla 12.10.2024

Vain yli 75-vuotiaille tarkoitetut ensimmäiset joukkorokotuspäivät järjestetään useilla paikkakunnilla 12.10.2024 alkaen. Yli 65-vuotiaiden ja riskiryhmiin kuuluvien yli 18-vuotiaiden ensimmäiset joukkorokotuspäivät järjestetään 9.11.2024 alkaen. Tarkat tiedot oman kuntasi joukkorokotuspäivistä ja rokotuskäytännöistä Keski-Suomen hyvinvointialueella löydät osoitteesta www.hyvaks.fi/influenssajakoronarokotukset.

Ajanvaraukset käynnistyvät ensimmäisten ikäryhmittäisten joukkorokotusten jälkeen porrastetusti – aika varataan ensisijaisesti omalta terveysasemalta

Keski-Suomen hyvinvointialue suosittelee, että hauraimmat, vakavasti immuunipuutteiset ja vakavasti liikuntarajoitteiset riskiryhmiin kuuluvat ottavat maksuttomat influenssa- ja koronarokotukset ajanvarauksella, ensisijaisesti omalta terveysasemalta.

Keski-Suomen hyvinvointialueella ajanvarausmahdollisuus aukeaa:

Ajanvaraus yli 75-vuotiaille aukeaa maanantaina 14.10. kello 8.00. ​

Jämsässä ajanvaraus yli 65-vuotiaille ja sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmään kuuluville yli 18-vuotiaille aukeaa maanantaina 28.10. klo 8.00.

Syyskuussa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen suositusten mukaan koronarokotteen saaneet yli 80-vuotiaat ja vakavasti immuunipuutteiset:

Jos olet saanut koronarokotteen syyskuussa, suositus on, että otat influenssarokotteen aikaisintaan kuukauden kuluttua koronarokotuksesta.
Jos et ole ottanut koronarokotusta syyskuussa, lokakuun alusta alkaen saat molemmat rokotteet yhtä aikaa joko ajanvarauksella terveysasemalta tai joukkorokotuspäivissä.
Ikääntyneiden asumispalvelut ja kotihoito

Ikääntyneiden asumispalvelut ja kotihoito rokottivat omat asiakkaansa koronarokotuksilla Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjeiden mukaan jo syyskuun alkupuolelta alkaen. Ikääntyneiden asumispalvelut ja kotihoito antavat myös influenssarokotukset lokakuussa asiakkailleen.

Neuvoloiden influenssa- ja koronarokotukset syksyllä 2024

Raskaana oleville jyväskyläläisille ja muuramelaisille ja alle 7-vuotiaille tarjotaan rokotuksia joukkorokotuspäivinä ilman ajanvarausta Palokan neuvolassa 26.10. klo 8.30–15.30, 9.11. klo 8.30–15.30 ja 30.11. klo 8.30–12.30. Suosittelemme, että asiakkaat hakisivat rokotteen joukkorokotuspäivinä. Tarvittaessa rokotusaikaa voi varata omasta neuvolasta 28.10. klo 8.00 alkaen.

Kaikissa muissa hyvinvointialueen neuvoloissa rokotetaan ajanvarauksella. Ajanvaraus aukeaa 28.10. Klo 8.00.

Influenssa- ja koronarokotuksia tarjotaan myös vastaanottokäyntien yhteydessä.

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon influenssa- ja koronarokotukset riskiryhmäläisille

Koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa rokotetaan riskiryhmiin kuuluvat koululaiset ja opiskelijat omissa oppilaitoksissaan viikon 44 jälkeen. Tarkemmat yksityiskohdat oppilaitoskohtaisista rokotusajankohdista tiedotetaan Wilman kautta myöhemmin.

Palvelukseen astuvien varusmiesten influenssarokotukset suositetaan otettavaksi joukkorokotuspäivissä marraskuussa.

Lue lisää: Influenssarokote – THL; Koronarokotteet – THL

Avosairaanhoito: