Jämsän vuoden 2020 liikuntateko palkittiin

Keski-Suomen Liikunta ry palkitsee vuosittain jokaisesta Keski-Suomen kunnasta valitun Vuoden liikuntateon. Jämsän sivistyslautakunta valitsi kokouksessaan 16.12.2020 vuoden liikuntateko –palkinnon saajaksi Himos Trail -polkujuoksutapahtuman. Valitun palkitseminen tapahtui yhteistyössä Keski-Suomen Liikunta ry:n kanssa, mutta koronatilanteen vuoksi ei perinteistä Urheilugaalaa tällä kertaa järjestetty. Keski-Suomen Liikunta ry julkaisee 29.1.2020 kaikki palkinnon saajat.  Lisäksi Jämsän kaupunki palkitsee vuoden liikuntateko –palkinnon saajan 300 euron stipendillä.

Vuoden liikuntateko –palkinnon saaja voi olla valmentaja, ohjaaja, urheiluseura tai muu toimija tai toiminta. Esitykset Vuoden 2020 liikuntateko –palkinnon saajasta pyydettiin kirjallisena 31.10.2020 mennessä liikuntatoimeen. Määräaikaan mennessä saapui yhteensä 11 ehdotusta.
– Osa ehdotuksista voi tulla esiin vielä myöhemmin, arvelee vapaa- aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki.

Himos Trail on jämsäläisen Juha Tainin luoma polkujuoksutapahtuma, joka järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2017, jolloin mukaan saatiin 361 juoksijaa. Tapahtuma oli vuoden suurin uusi polkujuoksutapahtuma. Vuonna 2018 järjestettiin ensimmäinen Himos Winter Trail, jossa matkaan lähti noin 220 juoksijaa. Kesän 2018 tapahtuma kasvatti juoksijamäärän yli 700 juoksijaan ja Himos Trail sijoittui Suomen polkujuoksutapahtumissa sijalle 5. Vuonna 2019 osallistujia jo 1106 (kasvu 56 %). Tapahtuma huomioitiin myös valtakunnallisesti ja sen uskotaan kasvavan jatkossakin. Tapahtumalla on ollut onnistunut markkinointi, joka on tuonut näkyvyyttä myös Himokselle sekä Jämsälle. Himos Trail järjestelyissä ja talkoissa on tiiviisti mukana Jämsän Retki-Veikot.

Vuosi 2020 muuttui poikkeusvuodeksi ja -ajaksi. Kaikesta huolimatta Himos Trail järjestettiin viranomaisten suosituksia noudattaen. Osallistujia oli 1006, joista perjantain lastentapahtumassa 150 juoksijaa. Suomen ensimmäinen polkujuoksun suora TV-lähetys lähettiin ISTV:n kautta. Himos Trail on Suomen polkujuoksujen kärkeä osallistujien määrässä. Himos Winter Trailiin 2020 osallistui 664 juoksijaa, kasvua peräti 89 %.

Tapahtumassa korostuu paikallinen verkostoituminen. Seura tarjoaa talkooväkeä ja paikalliset yritykset saavat näkyvyyttä. Tapahtumalla on ollut myös kansainvälisiä kumppaneita. Myös Gradian opiskelijat ovat osallistuneet tapahtuman järjestämiseen. Himoksen alue tulee tutuksi myös kesäaikaan ja sen mahtavat maastot tarjoavat mitä parhaimman alustan polkujuoksuun. Himosalueen palvelut tarjoavat kilpailijoille toimivan kisakeskuksen. Talvijuoksu on tuonut oman mausteensa Himoksen rinteille ja osa tapahtumasta on toteutettu yöjuoksuna jylhissä maisemissa. Myös julkkiksia ja kovan tason urheilijoita on saatu mukaan ja he vievät Jämsää jopa maailmankartalle.

Tapahtuma on nimenomaan kaiken kansan polkujuoksu. Alusta asti lapsille on ollut oma juoksunsa edellisenä päivä. Kilpailun pääpäivänä on saatu liikkeelle myös rauhallisemmasta tahdista nauttivia. (Himos-vaellus ja Himos- enjoy). Tapahtumassa pyritään tarjoamaan kaikille mahdollisuus liikkua luonnossa. Tapahtumaa markkinoidaan matalan kynnyksen polkujuoksutapahtumana. Himos Trail järjestäjät tarjoavat maksuttomia polkujuoksulenkkejä myös tapahtumien välissä.

Himos Trail on tullut jäädäkseen. Se on hyvin lyhyessä ajassa noussut polkujuoksutapahtumien aateliin. Tapahtumalla on toimivat nettisivut sekä näkyvyys Facebookissa ja Instagramissa. Näkyvyyttä ovat lisänneet monet upeat valokuvat ja onnistuneet videoklipit.

vapaa-aikapalvelupäällikkö Katja Pohjoismäki