Jämsänkosken omatoimi­kirjaston ilta-aukioloaika lyhenee häiriö­käytöksen vuoksi

Kirjasto menee perjantaista 11.10.2024 alkaen 6.1.2025 asti kiinni joka päivä jo klo 19. Syynä muutokseen on iltaisin tapahtunut häiriökäytös ja ilkivalta.

Normaalisti kirjasto on ollut auki joka päivä klo 7 – 21. Viimeksi kirjastossa oli samoin syin lyhyempi aukioloaika 1.-10.3.2024. Tämän jälkeen tilanteeseen on puututtu vartijakäynnein, ottamalla yhteyttä yksittäisiin asiakkaisiin tai heidän huoltajiinsa ja viestimällä asiasta Wilma-järjestelmässä. Toimenpiteet eivät ole osoittautuneet riittäviksi.

Kävijätilastojen mukaan aikaisempi kiinnimeno ei vaikuta suurimpaan osaan kirjaston käyttäjiä.

Häiriökäyttäytymistä on esiintynyt kirjastossa ja sen aulatiloissa sekä wc:ssä. Paikkoja on sotkettu, päihteitä on käytetty ja on käyttäydytty muutenkin epäasiallisesti. Usein on tapahtunut, että omalla kirjastokortilla on päästetty sisään myös muita henkilöitä. On myös kirjauduttu sisälle toisen henkilön kirjastokorttia käyttäen.

Tällainen toiminta ei ole kirjaston käyttösääntöjen mukaista ja siihen puututaan.
Kirjasto on yleinen tila, jossa noudatetaan järjestyslakia (612/2003).

Asiakas on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa aineelliset vahingot. Alle 15-vuotiaan huoltaja on vastuussa lapsen kirjastokortilla tapahtuvasta omatoimikirjaston käytöstä. Vahingonkorvauksiin sovelletaan Keski-kirjastojen käyttösääntöjä ja vahingonkorvauslakia (412/1974). Kirjaston käyttösääntöjen ja järjestyslain rikkominen voivat johtaa omatoimikirjaston käytön estoon. Rikkomuksista tehdään tarvittaessa rikosilmoitus poliisille.

Kirjasto haluaa muistuttaa huoltajille, että keskustelette lapsenne kanssa omatoimikirjaston säännöistä ja vastuullisesta käytöksestä. Huoltaja tai kirjastokortin takaaja voi halutessaan pyytää kirjastoa estämään alle 15-vuotiaan asiakkaan pääsyn kirjastoon omatoimiajalla.

Asiakas voi tehdä hälytyksen häiriökäytöksestä vartiointipalveluun kirjastosta löytyvällä hälytyspainikkeella.

Omatoimikirjaston käyttö perustuu asiakasta kohtaan osoitettuun luottamukseen ja asiakkaan henkilökohtaiseen vastuuseen. Tämä tarkoittaa, että paikkoja ei sotketa, tavaroita ei rikota ja muiden käyttäjien rauhaa ei häiritä.

Pidetään kirjasto paikkana, jossa kaikki voivat nauttia rauhallisesta ilmapiiristä.

Lisätietoja: Kirjastopalvelupäällikkö Risto Heikkinen, risto.heikkinen@jamsa.fi, p. 044 705 8321