Jämskättääkö?

Jämsän kaupungin asukasmarkkinoinnin strategian ja toimintamallin määrittelytyö on valmis, ja saman tien käynnistyy markkinointikampanja. Tavoitteena on parantaa Jämsän vetovoimaa sijoittautumis- ja asuinpaikkana, ja näin edistää paikkakunnalle muuttoa.

Jämsän kaupungin asukasmarkkinointi pääsee toden teolla vauhtiin syyskuussa 2024. Jämsän houkuttelevuutta halutaan parantaa asukasmarkkinoinnin keinoin, joten asukasmarkkinoinnin strategian ja toimintamallin määrittelytyö kilpailutettiin marraskuussa 2023 osana SASU-hanketta. Työn toteuttajaksi valittiin markkinointi- ja viestintätoimisto Source Creative Oy.

Päämääränä oli rakentaa selkeä suunnitelma ja tapa Jämsän kaupungin asukasmarkkinoinnin pitkäjänteiselle toteuttamiselle. Jämsän kaupunkibrändin lisäksi hyödynnetään Himos-Jämsän matkailubrändin tavoitteita ja toimenpiteitä. Työn tuloksena on syntynyt kaupungin sisäiseen käyttöön tarkoitettu markkinointistrategia, jonka päämääränä on edistää Jämsään muuttoa ja lisätä kaupunkimme tunnettuutta. Työ sisältää lisäksi asukasmarkkinoinnin käsikirjan, vuosikellon sekä käytännön ohjeita ja materiaaleja kiinnostavan ja tehokkaan kaupunki- ja aluemarkkinoinnin toteuttamiseksi.

Matkan varrella yhteistyö on ollut tiivistä ja osallistavaa, alkuvuodesta tehtiin haastatteluja ja toteutettiin työpajoja, joihin osallistui Jämsän kaupungin väkeä, viranhaltijoita ja päättäjiä, kyläyhdistysten sekä yritysten edustajia.

– Toiminta on ollut kaikin puolin sujuvaa ja mutkatonta, ja iloitsemme siitä että asukasmarkkinointi kiinnostaa ihmisiä. On meidän kaikkien yhteinen asia luoda positiivista kuvaa Jämsästä ja saada tänne lisää asukkaita, projektipäällikkö Piritta Koskinen kommentoi.

Työn aikana syntyi markkinointivideo, joka on juuri julkaistu. Se liittyy Jämskättääkö?-konseptiin, jolla on tarkoitus herättää kiinnostusta ja uteliaisuutta Jämsää kohtaan. Uudissanalla pyritään kuvaamaan sellaista tunnetta ja tarvetta, joka ajaa ihmisen muuttamaan Jämsään.

/ Jämskätys / 
substantiivi 
1. [mielentila ja tunne, tajuntaa hallitseva tunnetila, jossa korostuu kaipaus ja halu asua 
tilavasti sekä edullisesti paikassa, jossa on erinomaiset mahdollisuudet ulkoilmaelämään sekä mutkattomaan ja stressivapaaseen elämiseen.] 

Toinen konsepti puolestaan on Ulkoilmaelämää, jonka ideana on korostaa arjen sujuvuutta sekä Jämsän monia mahdollisuuksia erilaisiin kokemuksiin, kuten luontoliikkumiseen tai musiikkielämyksiin. Slogan ”elämykset alkavat etupihalta” korostaa juuri tätä elämisen helppoutta.

Strategian sekä käsikirjan pohjalta kaupunki on käynnistämässä asukasmarkkinoinnin kampanjaa. Jämskätys-ideaan pohjautuva kampanja tulee näkymään eri medioissa syksyn aikana, etenkin Tampereen ja Jyväskylän alueella sekä pääkaupunkiseudulla.

Vuoden 2025 loppuun asti kestävä SASU – Sujuvan asumisen palvelut tukemassa yrittämistä, työtä ja sijoittautumista -hanke on osa äkillisen rakennemuutoksen Jämsä-pakettia. Hankkeelle on myönnetty rahoitus Keski-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahasta (AKKE).

Lue lisää SASU-hankkeesta: Sujuvan asumisen äärellä

Lisätietoja: Projektipäällikkö Piritta Koskinen, p. 040 615 2855, piritta.koskinen@jamsa.fi

Jaa sosiaalisessa mediassa

Lue myös