Järjestelmäuudistus hidastaa palveluita

Potilastietojärjestelmän vaihtuminen 17.–18.5. voi hidastaa palveluita ja ruuhkauttaa Sairaala Novan ja Jämsän päivystykset.
Vanhat järjestelmät korvataan Lifecare-järjestelmällä, jolloin Keski-Suomen hyvinvointialueella saadaan käyttöön yksi yhteinen potilastietojärjestelmä.
Käyttöönotto aiheuttaa viikonloppuna potilastietojärjestelmän käyttökatkon, jonka vuoksi palvelut koko hyvinvointialueella hidastuvat. Sairaala Novan ja Jämsän päivystykset sekä Novan kiirevastaanotto voivat ruuhkautua. Käyttökatko hidastaa ja rajoittaa myös digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja.
– Kiireettömissä tilanteissa, joissa vaiva ei vaadi välitöntä hoitoa, toivomme potilaiden odottavan maanantaihin ja hakeutuvan hoitoon omalle terveysasemalleen. Esimerkiksi kiireettömissä reseptien uusimisissa ja sairauslomatodistusten hakemisessa tulisi ensisijaisesti olla yhteydessä omaan terveysasemaan sen ollessa auki, muistuttaa päivystyksen ja ensihoidon palvelujohtaja Afra Prokki.
Ennen päivystykseen lähtöä, soita maksuttomaan päivystysapunumeroon 116 117. Puhelimeen vastaa terveydenhuollon ammattihenkilö, joka arvioi vaivan kiireellisyyden ja antaa tarvittaessa hoito- sekä toimintaohjeita.
Hätätilanteissa ja kiireellisissä tilanteissa hoitoon on hakeuduttava välittömästi soittamalla numeroon 112.
Pohjoisen Keski-Suomen palveluissa ilmenee hitautta noin pari viikkoa potilastietojärjestelmän käyttöönoton jälkeenkin, kun ammattilaiset totuttelevat uuden järjestelmään käyttöön.
Lisätietoja:
Keijo Lukkarinen, alueylilääkäri, keijo.lukkarinen@hyvaks.fi, p. 040 500 4313
Anne Pihl, palvelujohtaja, avoterveydenhuolto, anne.pihl@hyvaks.fi, p. 014 269 8877