Kivipankissa kuljetaan Elonkehää

Koillis-Pirkka on viiden kuvataideseuran yhteinen voimanponnistus, yhteistyö, joka on jatkunut jo yli 40 vuotta. Tämänvuotinen näyttely on nimeltään Elonkehä, ja se on esillä Jämsässä Galleria Kivipankissa.

Koillis-Pirkka: Elonkehä
Galleria Kivipankki,
avoinna 10.9.2023 saakka

Galleria Kivipankissa on jälleen kerran tarjolla mielenkiintoinen kattaus – Elonkehä on viiden seuran yhteisnäyttely, hieno osoitus seurojen perinteikkäästä yhteistyöstä. Koillis-Pirkka -nimellä kulkevalla näyttelyllä on vaikuttavan pitkä historia, sillä kyseessä on jo 41. kerta kun seurojen taidetta pääsee ihastelemaan samassa katsauksessa.

– Koillis-Pirkan vuosittainen järjestelyvuoro on kiertävä, ja tänä vuonna vuorossa on Koillisen Hämeen Kuvataideseura Värinä ry. Kutsuimme ilolla muut yhdistykset Jämsän Kivipankkiin. Oli kiva nähdä, miten eri tekijät eri seuroista olivat tehneet toisistaan tietämättä yhteensopivia teoksia, kokonaisuudesta syntyi kiinnostava, Värinän puheenjohtaja Kristiina Lähde kiittelee.

Maalauksia Kivipankin näyttelyssä

Värinän lisäksi Koillis-Pirkassa mukana ovat Mäntän Taideseura ry, Virtain Taideyhdistys ry, Ruoveden Taideyhdistys ry sekä Keuruun Taiteilijaseura ry. Kivipankissa on esillä teoksia jokaiselta seuralta.

Koillis-Pirkan yhteisnäyttely yleiskuva

Elonkehän on juryttänyt jämsäläinen kuvataiteilija Johanna Ketola. Tiedotteessa Johanna kommentoi seuraavasti:

– Elonkehä merkitsee maapallon pinnan osaa, jolla elämä on mahdollista. Ihmisinä olemme tuon ihmeellisen mahdollisuuden piirissä ja myös riippuvaisia siitä. Elonkehä käsitteenä ikään kuin juhlistaa maapallon elämän monimuotoisuutta. Myös taidenäyttelyn teemana Elonkehä voi juhlia elämän moninaisuutta, ihmisten tulkitsemana. Se voi kysyä: mitä on olla ihminen, elossa, ja yhdessä muiden, myös ei-ihmisten, kanssa?

Reetta Levanderin maalaus

Elon, kuten myös taiteen, monimuotoisuus tulee näyttelyssä hyvin ilmi; esillä on perinteisten maalausten ja aiheiden lisäksi installaatioita, veistoksia, sekatekniikkaa, keramiikkaa ja valokuvia. Katseltavaa riittää niin esittävän taiteen, kuin abstraktimman tyylin ystäville. Erityisen kiinnostavia ovat mm. värinäläisen Sirkka Heikkisen teokset, jotka kutsuvat konkreettisesti osallistumaan ja jättämään jälkensä. Roskiksen henki -teoksessa pääsee tekemään oman pikkuroskiksen ja koristelemaan isoa roskakoria.

– Olen ystävieni kanssa keräillyt roskia sieltä sun täältä. Ja kuulin lausahduksen ”kauniit roskikset vetävät puoleensa” eräässä ohjelmassa, ja siitä se ajatus sitten lähti, Sirkka kertoo.

Kuvassa Pirkko Häyrynen ja Sirkka Heikkinen Kivipankin näyttelyssä

Sirkka on Kivipankin vakiokävijä, ja pyrkii käymään näyttelyissä useaan kertaan. Nytkin Elonkehä on jo ennestään tuttu, mutta tällä kertaa mukana on vantaalainen ystävä Pirkko Häyrynen.

– Mielelläni houkuttelen tuttuja mukaan. Tämäkin kokonaisuus on kyllä niin upea, että mukava on esitellä muillekin, Sirkka kehuu.

Olen Sirkan kanssa samoilla linjoilla, kannattaa ehdottomasti käydä katsomassa, millaista taidetta tehdään paitsi meidän Värinässä myös muissa seuroissa.

Antti Kuikan teos

Näyttely avoinna 10.9. saakka ke-su kello 12–17

vapaa pääsy

Seppolantie 7, Jämsä

Tanja Koskisen jänis-teos
Agnieszka Wagenbrethin maalaus ja Kristi Viita-Ahon keramiikkaa.

Teksti ja kuvat: Johanna Suominen