Oppimista tekemisen kautta
Taiteen perusopetus tarjoaa mahdollisuuden testailla tekniikoita ja ideoita, samalla vahvistetaan omaa ilmaisua, herätellään luovuutta. Ja ennen kaikkea se on kivaa tekemistä. Jämsässä taiteen perusopetukseen sisältyy musiikkiopisto, lisäksi työväenopistossa on lapsille ja nuorille kuvataidetta ja kädentaitoja, sekä aikuisille ikonimaalausta.
Herneitä, ompelukone, auringonkukansiemeniä, puutikkuja, hammasharjoja, kanaverkkoa, hiustenkuivain ja silitysrauta. Ja tietenkin lankoja, tusseja, mustetta, kyniä ja maaleja – kaikkea mahdollista, mitä nyt vain voi kuvitella jossain vaiheessa tarvittavan. Olen Lukkoilantiellä Kätevässä, eli Jämsän työväenopiston tilassa, talossa jonka moni paikkakuntalainen tuntee yhä nimellä vanha teletalo. Alkamassa on lasten taiteen perusopetus, ja opettaja Sirpa Suominen varmistaa, että kaikki ovat ehtineet paikalle.
Osa jatkaa viimekertaisten mustetöiden parissa, joku tekee öljypastelleilla, joku piirtää. Ajatuksena on, että jokainen testaa musteita, ennen kuin siirrytään seuraavaan tekniikkaan, öljyväreihin. Kyseessä on jatkava ryhmä – tänä syksynä käynnistyi kaksi taiteen perusopetuksen ryhmää, aloittavia oppilaita ohjaa Päivi Riihinen, ja jatkavaa porukkaa Sirpa. Kummallakin on laaja kokemus taiteen alalta.
Opetus kestää kuusi vuotta, jonka aikana mm. tutustutaan visuaaliseen kulttuuriin, opitaan tulkitsemaan ja arvioimaan kuvataidetta eri näkökulmista, syvennytään erilaisiin sisältöihin, luodaan perusta kuvataiteen tekemiselle.
– Opitaan oman tekemisen kautta, se on se pääajatus. Kokeilemalla ja testaamalla sen omimman ilmaisukeinon löytää parhaiten, Sirpa kiteyttää.
Aura Salminen, 12, on kolmatta vuotta mukana opetuksessa, ja mukavaa on ollut.
– Olen aina tykännyt piirtämisestä ja maalaamisesta, ja muusta käsillä tekemisestä, kuten erilaisista käsitöistä. Täällä on päässyt kokeilemaan eri tekniikoita, etenkin öljyväreistä innostuin viime lukuvuonna.
Pääsääntöisesti homma toimii niin, että Sirpa kertoo millä tekniikalla tehdään tai mikä on ydinajatus, kuten vaikkapa värioppi tai valöörien eli tummuusasteiden, testailu, mutta aiheen saa valita itse. Ideana on ohjata itseilmaisuun, vahvistaa omaa tekemistä ja herätellä luovuutta.
– Mä tykkään tehdä ihmisiä, etenkin kasvoja. Erilaiset kasvot ja ilmeet kiehtovat. Isommat teokset suunnittelen tarkemmin, mutta usein alan vain tehdä, Aura kertoo ja jatkaa akryylimusteella tekemäänsä maalausta. Kuvataide ei suinkaan ole aktiivisen nuoren ainut harrastus – baletti ja pianon soitto kuuluvat myös repertuaariin. Pianoa Aura soittaa Jämsänjokilaakson musiikkiopistossa, joka myös lukeutuu taiteen perusopetukseen.
Utelen ryhmältä, mitä kaikkea on aiemmin tehty, ja kuulen vaikuttavan listauksen. Osa muistelee rautalangasta tehtyjä veistoksia ja grafiikkaa, osa taas muistaa miten treenattiin juuri oikeanlaista ihonsävyä akryyleilla, muotoiltiin savea tai maalattiin vanhoja LP-levyjä. Myös yhteisteoksia on syntynyt, joihin jokainen pääsee jättämään jälkensä, eikä taidehistorian suuntauksiakaan ole unohdettu.
– Niin ja ollaan me tutustuttu Kuvataideseura Värinään ja tehty vierailuja paikallisiin näyttelyihin. Yhdessä keskustellen pohditaan teoksia ja puhutaan taiteesta muutenkin, opintoihin liittyy myös taiteen analysoinnin ja tulkinnan taitojen harjoittaminen, Sirpa lisää.
14-vuotiaalla Sara Lehtosella on meneillään neljäs vuosi kuvisryhmässä, ja harrastus on tuntunut mieleiseltä.
– Tykkään siitä, että aiheen saa valita vapaasti, itse teen usein ihmisiä, monenlaisia kehoja. Etenkin vesivärit, ja maalaaminen ylipäätään, on mun juttu, Sara sanoo.
Ryhmän rento ja rauhallinen tunnelma tekee minuun suuren vaikutuksen, sekä se miten oppilaat arvostavat toistensa tekemistä ja antavat positiivista palautetta. Ja jo pelkkä vilkaisu lopputuloksiin paljastaa, että taitoa totisesti löytyy – kuten myös näkemystä ja persoonallista otetta.
Taiteen perusopetuksen toista kuvataiteen ryhmää ohjaa Päivi Riihinen. Päivi kertoo puhelimitse, että ryhmässä on yhdeksän innostunutta ja taitavaa lasta, joiden kanssa on aloitettu syksy savea muotoillen.
– Ensin opetellaan perustekniikat, ja sen jälkeen voidaan edetä haastavampiin töihin. Monet jutut opitaan leikin varjolla. Mun ajatus on jakaa monipuolisesti taiteen perusasioihin liittyvää tietoutta, esimerkiksi omista töistä kertominen ei välttämättä ole ihan helppoa, sitäkin opetellaan, ja samalla vahvistetaan uskallusta ilmaista itseään. Kyllä tällaisiin asioihin kannattaa satsata, kun lasta kannustetaan ja oivalletaan itseilmaisun tärkeys, se kantaa hedelmää kauas.
Jämsän työväenopistossa on neljä taiteen perusopetuksen yleisen oppimäärän kurssia lapsille ja nuorille: kaksi kädentaitojen ryhmää sekä kaksi kuvataiteiden ryhmää. Lisäksi musiikkiopisto, jossa opiskelijoita on noin 360, on kokonaisuudessaan taiteen perusopetuksen laajaa oppimäärää, kertoo opistojen rehtori Sini Käkönen. Myös ikonimaalaus on osa taiteen perusopetuksen kokonaisuutta.
Miten hienoa, että tällaisia mahdollisuuksia kotikaupungissamme on!
Teksti ja kuvat: Johanna Suominen