Työllisyyspalvelut omasta kunnasta
Vuoden 2025 alusta työllisyyspalvelut järjestetään kunnissa tai kuntien muodostamilla työllisyysalueilla.
Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalueeseen kuuluvat Joutsa, Jämsä, Luhanka, Keuruu, Multia, Mänttä-Vilppula, Petäjävesi ja Toivakka. Jämsä toimii Eteläisen Keski-Suomen työllisyysalueen vastuukuntana.
Työmarkkinatori toimii jatkossakin sähköisenä asiointikanavana.
Kaikki asiakkaat saavat 10.1.2025 alkaen lähipalvelua oman kotikunnan toimipisteestä. Toimipisteiden yhteystiedot ja aukioloajat voi tarkistaa oman kunnan verkkosivuilta.
Jämsän työllisyysaluejohtaja Satu Soutolahden mukaan uudistus tuo työllisyyspalvelut lähemmäksi henkilö- ja työnantaja-asiakasta.
— Paikallistuntemuksen myötä tavoitteena on nopeampi työllistyminen ja nopeampi työnantajatarpeisiin vastaaminen. Aiomme myös korostaa jatkossakin tiivistä keskustelua kunnan ja yritysten välillä.
Ohjeet työnhakijoille
Uusien työnhakijoiden kannattaa ilmoittautua jo etukäteen Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa. Palvelun kautta voi jättää myös yhteydenottopyynnön.
Työnhakijoiden asiakkuus siirtyy kuntaan automaattisesti, eikä työnhakijan tarvitse tehdä itse mitään. Työnhaku pysyy voimassa normaalisti, ja sitä on jatkettava henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti.
Asiointi jatkuu ajanvarauksella. Asiakkaisiin otetaan yhteyttä seuraavaa ajanvarausta sovittaessa. Muutoksen yhteydessä työnhakijalle tuttu virkailija tai puhelinnumero sekä sähköpostiosoite saattavat vaihtua.
Palveluissa voi esiintyä ruuhkia alkuvuodesta. Jos tilanteesi on muuttumassa heti vuodenvaihteen jälkeen, omaan virkailijaan kannattaa olla yhteydessä jo nyt.
Ohjeet työnantajille ja yrittäjille
Työnantajat ja yrittäjät asioivat jatkossakin Työmarkkinatorilla, jonka kautta voi ilmoittaa avoimesta työpaikasta tai jättää yhteydenottopyynnön.
Kuntien työnantaja- ja yrityspalveluiden asiantuntijat tarjoavat monipuolisesti tukea yrityksen toimintaan. Ohjausta saa joko puhelimitse, sähköpostitse tai käymällä toimipaikassa.
Asiantuntijoiden yhteystiedot löytyvät kuntien verkkosivuilta.
Asiakaspalvelu
Uudistuksen vuoksi Työmarkkinatorin järjestelmässä on käyttökatko 30.12.2024 klo 8 – 2.1.2025 klo 8.
Yleisessä avustusjärjestelmässä on myös käyttökatko 19.12.2024 klo 16.15 – 30.12.2024 klo 8. Tänä aikana tulleet tukihakemukset käsitellään 2.1.2025 alkaen.
Kaikkia asiakkaita palvellaan 2.1.2025 alkaen puhelimitse ja sähköpostitse:
Puh: 020 638 2023 (arkisin klo 9–11 ja klo 12–15)
Sähköposti: tyollisyysalue@jamsa.fi
Muutosturva työnantajille: muutosturva@jamsa.fi
Lisätietoja:
Työllisyysaluejohtaja Satu Soutolahti, p. 044 901 8420, satu.soutolahti@jamsa.fi