Yhteistyöseminaarissa ideoitiin toisen asteen koulutuksen yhteistyötä

Jämsän kaupunki järjesti lokakuun 3. päivänä 2024 Jämsän toisen asteen koulutuksen yhteistyöseminaarin Himoksen kokouskeskus Koululla. Vastaavaa tilaisuutta ei ole aiemmin järjestetty. Tilaisuus kokosi lähes 70 opettajaa ja rehtoria eri toisen asteen oppilaitoksista. Seminaarissa ideoitiin mahdollisuuksia verkostoitumiselle ja yhteistyön kehittämiselle Jämsän toisen asteen koulutuksen saralla.

Seminaarin osallistujat edustivat monipuolisesti alueen eri oppilaitoksia. Tilaisuuden alussa kunkin oppilaitoksen rehtori esitteli lyhyesti oman oppilaitoksensa toimintaa. Yhteistyöseminaarissa mukana olivat Jämsän lukio, Jämsän työväenopisto, Jämsänjokilaakson musiikkiopisto, Jämsän Kr. kansanopisto, Kuhmoisten yhtenäiskoulu sekä ammattiopisto Gradia. Jämsän lukion rehtori Juha Damskägg totesi tilaisuuden alussa, että:

–  Pitkään suunniteltu yhteistyöseminaari on nyt vihdoin saatu toteutettua ja osallistujien määrä vahvistaa tilaisuuden merkityksen.

Verkostoitumista ja yhteistyön ideointia

Yhteistyöseminaarin ohjelma sisälsi vuorovaikutustaitojen kehittämistä ja ryhmätyöskentelyä. Alustajana ryhmäkeskustelulle toimi Positiimin Raija Kattilakoski, joka korosti hyvien vuorovaikutustaitojen merkitystä onnistuneelle yhteistyölle. Hän käsitteli ensivaikutelman nopeaa syntymistä ja sen vaikutuksia vuorovaikutukseen sekä persoonallisuuden ja ryhmäroolien merkitystä ryhmädynamiikassa. Tärkeimpinä vuorovaikutustaitoina Kattilakoski nosti esiin kuuntelun ja toisten näkökulmien kunnioittamisen. Psykologisen turvallisuuden luominen tiimissä on hänen mukaansa keskeistä, sillä se mahdollistaa luovemman ja tehokkaamman työskentelyn. Alustuksen jälkeen seminaarin osallistujat jaettiin ryhmiin, joissa pohdittiin mitä toiveita osallistujilla olisi oppilaitosten väliseltä yhteistyöltä.

Alustajana ryhmäkeskustelulle toimi Positiimin Raija Kattilakoski. Kattilakoski korosti hyvien vuorovaikutustaitojen merkitystä onnistuneelle yhteistyölle.

Iltapäivä työskenneltiin ryhmissä, jossa ideoitiin keinoja Jämsän toisen asteen koulutuksen väliseen yhteistyöhön.

Aito verkostoituminen, yhteiset tapahtumat ja digitaalinen materiaalipankki

Päivän lopuksi ryhmissä syntyneistä ideoista äänestettiin. Äänestyksessä eniten ääniä sai kollegiaalinen tarvelähtöinen yhteistyö, jossa korostuu tarve aitoon verkostoitumiseen sekä digitaalisen materiaalipankin perustaminen, jonka kautta opettajat voivat jakaa materiaaleja ja ideoita läpi vuoden. Lisäksi toivottiin säännöllisiä seutukunnallisia opettajaseminaareja, joissa jaettaisiin pedagogisia oivalluksia ja vahvistettaisiin yhteisöllisyyttä. Opiskelijoille esitettiin yhteisiä tapahtumia taiteen ja liikunnan merkeissä, edistäen heidän välistä tutustumista ja yhteisöllisyyttä. Oppimisympäristöjen ja opettajien vaihto-ohjelmaa ehdotettiin myös keinona syventää yhteistyötä eri oppilaitosten välillä, mikä rikastuttaisi sekä opettajien että opiskelijoiden kokemuksia. Nämä ideat viedään jatkojalostettavaksi toisen asteen johtoryhmälle.

Tilaisuuden lopuksi Tikka-hankkeen projektipäällikkö Seppo Savon ohjastamana äänestettiin ideoista toteuttamiskelpoisimmat.

Seminaarin päätteeksi osallistujilta pyydettiin palautetta. Seminaarin osallistujat olivat yksimielisiä siitä, että vastaavia tilaisuuksia tarvitaan lisää ja esille nousseet ideat luovat pohjaa tulevaisuuden yhteistyölle. Päivän aikana korostettiin myös opettajien välistä vuorovaikutusta ja yhteisten tapahtumien merkitystä opiskelijoiden yhteisöllisyyden tukemisessa. Seminaari antoi erinomaisen alun toisen asteen oppilaitosten väliselle pitkäjänteiselle yhteistyölle, jota tullaan jatkossa syventämään.

Tapahtuman järjesti Jämsän kaupungin hallinnoima ja Keski-Suomen liiton rahoittama Tikka-hanke. Idea yhteistyöseminaarille on tullut toisen asteen koulutuksen johtoryhmältä.

Lisätietoja: Projektipäällikkö, TIKKA- hanke Seppo Savo, p. 044 4939 448

Tikka-hanke edistää uudistuvaa teollisuutta ja kaupungin elinvoimaa. Työn mahdollistaa Keski-Suomen liiton myöntämä AKKE-rahoitus, jolla pyritään Jämsän äkillisen rakennemuutostilanteen hoitamiseen, koordinaatioon ja toimintaympäristön kehittämiseen uuden yritystoiminnan ja työpaikkojen luomiseksi.

Keski-Suomen liiton logo

Read also