Digimarkkinoinnin tuloksia vuodelta 2024

Viime vuonna digimarkkinoinnissa painopisteinä ovat olleet Visit Himos-Jämsä matkailumarkkinointi, brändimarkkinointi sekä asukasmarkkinoinnin aloittaminen. Tälle vuodelle on saatu asukasmarkkinointiin ja koulutusmarkkinointiin omat budjetit, joten niiden vahvistaminen matkailumarkkinoinnin lisäksi ovat vuoden 2025 tärkeimmät kokonaisuudet.

Kunkin kokonaisuuden strategioiden ja markkinointisuunnitelmien pohjalta laaditut toimenpiteet palvelevat kokonaisvaltaista markkinoinnin toteuttamista. Monikanavaiset mainoskampanjat suunnitellaan konseptien mukaisesti ja tavoitteellisesti. Tavoitteena voi olla esimerkiksi kohderyhmien houkutteleminen klikkaamaan mainosta, jonka kautta tietylle verkkosivullemme ohjautuu lisää uusia kävijöitä. Tavoiteltu kävijämäärä ennakoidaan, ja kampanjan loputtua näemme tulokset. Näin markkinoinnin tehokkuutta mitataan ja analysoidaan, ja kehitystyötä jatketaan saadun tiedon pohjalta. Datan aktiivisella hyödyntämisellä pyritään tavoittamaan kohderyhmät mahdollisimman kustannustehokkaasti. Taustalla vaikuttavat aina myös mahdollisimman suuren näkyvyyden ja yleisön sitouttamisen päämäärät.

Markkinoinnin lukuja

Asukasmarkkinointi

Asukasmarkkinoinnin strategia ja toimintasuunnitelma luotiin vuonna 2024 osana Keski-Suomen liiton rahoittamaa Sujuvan asumisen palvelut tukemassa yrittämistä, työtä ja sijoittautumista (SASU) -hanketta. Strategiatyön ja prosessin fasilitaattorina toimi markkinointi- ja viestintätoimisto Source Oy.

Suunnittelutyö eteni työpajojen ja haastattelujen avulla, johon osallistui laaja verkosto: Jämsän kaupungin asukasmarkkinointitiimi, kaupungin viranhaltijat ja päättäjät, kyläyhdistykset, yritysten edustajia sekä Jämsään muuttaneita asukkaita.

Asukasmarkkinoinnin tavoitteet:
• Jämsän tunnettuuden ja imagon parantaminen
• Parantaa Jämsän houkuttelevuutta sijoittautumis- ja asuinpaikkana, ja näin edistää Jämsään muuttoa
• Positiivisen alueidentiteetin vahvistaminen
• Tehdä erottautuvaa ja mieleenpainuvaa markkinointia, joka kohdistuu ensisijaisesti muihin kuin Jämsässä asuviin

Asukasmarkkinoinnin strategia ja toimintasuunnitelma valmistuivat syksyllä 2024 ja tämän jälkeen toteutettiin asukasmarkkinoinnin pilottikampanja 25.9.-15.12.2024.

Konseptin mukaan “Jämskättääkö” ja “Ulkoilmaelämää” -pääviestejä testattiin yhtä aikaa. Kampanjan aikana selvitettiin, kumpi viesti toimii paremmin brändiyleisölle, ja millaisena mainosformaattina.
Jämskättää -viestissä Jämsän vahvuudet, erottautumistekijät ja laatu tulevat esille vastakohtien kautta, ja fyysisen paikan sijasta pelataan tunteiden tasolla.

Ulkoilmaelämää -viestissä painotetaan arjen sujuvuutta sekä Jämsän monia mahdollisuuksia erilaisiin kokemuksiin, kuten luontoliikkumiseen tai musiikkielämyksiin. Slogan ”elämykset alkavat etupihalta” korostaa juuri tätä elämisen helppoutta.

Mainoskampanjan kohderyhminä olivat lapsiperheet, pendelöijät, yritykset, vapaa-ajan asujat ja paluumuuttajat, ja maantieteellisesti kohdennus valikoitui Jyväskylään, Tampereelle ja pääkaupunkiseudulle. Niiden tueksi valittiin mainonnan brändinäkyvyys isoimmissa medioissa.
Kampanjassa kumpikin viesti sai hyvän vastaanoton. Kokonaisuutena Jämskättääkö -viesti oli toimivampi brändiyleisölle. Mainosnäyttöjä kertyi yli 715 000 kpl, mikä on hyvä tulos noin lyhyen kampanjan aikana.

Sisältöön kuului myös Jämsän asukastarinoiden ja kokemusten esille tuominen. Tämä natiivimainonta eli asumisen artikkelit näkyivät eri medioissa ns. kaupallisena julkaisuna, joka ohjasi artikkelisisältöön verkkosivuille.

Ratkaisu oli erittäin toimiva, kolmen artikkelin näyttökertoja tuli yhteensä 44 805 kpl. Parhaiten mainokset tavoittivat Iltalehden, Keskisuomalaisen, Aamulehden ja Kalevan medioissa. Natiivimainontaa tullaankin jatkamaan osana markkinoinnin kokonaisuutta myös vuonna 2025.

Reilun vuoden on jämskättänyt ja kyllä se aika vielä koittaa 🥰

Kommentti mainoksesta

Esimerkkejä asukasmarkkinoinnin mainoksista

Mainokset

Koulutusmarkkinointi

Vuoden 2024 syksyllä käynnistyi koulutusmarkkinoinnin kokonaisuus yhteistyössä Ammattiopisto Gradian ja Jämsän lukion kanssa. Yhteistyötä on tiivistetty ja yhdessä mietitty keinoja lisätä Jämsän houkuttelevuutta myös opiskelupaikkakuntana.

Mainoskampanja: Kampanja alkoi tammikuussa 2025  ja jatkuu maaliskuun puoliväliin yhteishaun ajan. Tavoitteena on lisätä tietoisuutta Jämsän toisen asteen koulutusmahdollisuuksista. Opiskelijatarinat ovat olleet erityisen tehokkaita kohderyhmien tavoittamisessa. Opiskelijoiden oma ääni kuuluu ja näkyy, ja on tuonut elävyyttä sisältöihin.

Monikanavainen mainonta ja sisällöntuotanto on johtanut jo nyt hyviin tuloksiin, lopulliset luvut saadaan kampanjan päätyttyä. Tämän uutiskirjeen julkaisuun mennessä Googlen ja somen mainokset ovat saavuttaneet yhteensä 659 604 näyttökertaa, joka on hyvä luku vähän yli kuukauden kampanja-ajan jälkeen.

Asukas- ja koulutusmarkkinoinnin mainontaa toteutetaan yhteistyössä asiantuntijatalo Flumenia Oy:n kanssa.

Esimerkkejä koulutusmarkkinoinnista

Esimerkkejä koulutusmarkkinoinnista

Matkailumarkkinointi

Vuoden 2024 aikana mainontaa kohdennettiin kotimaassa aktiivilomailijoille, mökkeilijöille sekä valtakunnalliselle, laajalle kohderyhmälle. Markkinointiin nostettiin erilaista tarjontaa ja teemoja sesongeittain.

Kesän osalta isona kantavana teemana oli pitkä kuuma tapahtumakesä. Tämä toimi kohdeyleisölle hyvin ja tarjosi uudenlaisen tavan nivoa yhteen kesän tarjontaa mainonnassa. Kesän osalta eniten kiinnostusta herättivät majoitus, tapahtumat ja kesän aktiviteetit. Kevättalven lomat sekä syksyn minilomat olivat suosittuja teemoja näinä sesonkeina. Talvella parhaiten sitouttivat majoitukseen ja aktiviteetteihin liittyvät sisällöt.

Edellisvuosiin verrattuna markkinoinnin budjetti on ollut yli puolet pienempi, mutta pitkä pohjatyö ja jatkuva markkinoinnin kehittäminen ovat varmistaneet sen, että mainonta on ollut läpi vuoden erittäin edullista ja tavoittanut yleisöä tehokkaasti pienemmästä budjetista huolimatta.

Mainonnalla saatiin laajasti sekä näkyvyyttä että ohjattua liikennettä himosjamsa.fi sivustolle yritysten tuotteiden pariin. Mainonnan kautta saatiin suoraan n. 6025 Johkun tuotekorttien katselua sekä niistä n. 2374 yritysten sivulle siirtymistä (huom. tuloksissa ei näy evästeet hylänneitä). Johkun tuotekortit ovat Himos-Jämsän verkkosivustolla esiteltyjä yritysten tarjoamia tuotteita ja palveluja.

Isoin liikennemassa saatiin edellisvuosien tapaan Googlen hakusanamainonnasta. Viime vuonna hakusanamainonnassa näkyi kasvua etenkin luontoteemaisissa hauissa. Kansainvälistä näkyvyyttä saatiin viime vuonna Visit Jyväskylä Region- yhteistyön kautta.

Markkinointia toteutettiin yhdessä matkailun asiantuntijatalo FlowHouse Oy:n kanssa ja markkinointia jatketaan myös tänä vuonna yhteistyössä. Matkailun johtoryhmässä linjataan tarkemmat kohderyhmät tälle vuodelle.

Digimarkkinoinnin lisäksi matkailussa on myös tehty mm. oma Himos-Jämsä matkailuesite, osallistuttu Matka 2024 ja 2025 -messuille, kesämarkkinoille, Jämsä Sauna Day -tapahtumaan ja FinnMetkoon. Lisäksi mainontaa on tehty erilaisissa julkaisuissa ja nettisivuilla kuten Veneilykesä, Nelonen Media festarisivut, Secto rallin ralliliite ym. Visit Jyväskylä Regionin kanssa tehdyn yhteistyön kautta alueen matkailuyrityksissä on vieraillut useita kansainvälisiä vaikuttajavieraita.

Vinkkinä: Jämsän tapahtumakalenterin aktiivinen hyödyntäminen ja matkailuyritysten oma sosiaalinen media eli julkaisujen tägäykset #visithimosjämsä tai @himosjamsa olivat – ja ovat – hyviä apuvälineitä oman palvelutarjonnan esilletuomiseen.

Matkailumarkkinoinnin lukuja vuodelta 2024

matkailumarkkinoinnin lukuja

Lisätietoja:

Ulla Haggrén

matkailu- ja markkinointijohtaja

Paattilantie 2, 42100 Jämsä

Suvi Virtanen

markkinointisuunnittelija

Paattilantie 2, 42100 Jämsä

Jaa sosiaalisessa mediassa