Kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin tuki

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen tehtävänä on tukea kaikkien lasten tasapainoista kasvua, kehitystä ja oppimista. Yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeässä osassa lapsen tuen suunnittelua.

Huoltajien kanssa pohditaan säännöllisesti lapsen vahvuuksia, kiinnostuksen kohteita ja tarpeita. Lapsen tukemiselle asetetaan tavoitteet, jotka huomioidaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen ryhmän toiminnassa. Lapsen tarpeiden mukaan varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arkeen suunnitellaan myös yksilöllisempää tukea. Lapsen tuen tarpeet pyritään tunnistamaan varhaisessa vaiheessa ja tukea toteutetaan myös ennaltaehkäisevästi.

Lapsen tuki järjestetään lähtökohtaisesti lapsen omassa varhaiskasvatuksen tai esiopetuksen ryhmässä osana varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintaa. Inklusiivisten periaatteiden mukaan kaikille lapsille mahdollistetaan toimiminen osana ryhmää. Lapsen saamaa tukea toteutetaan muokkaamalla varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen toimintatapoja, toiminnan sisältöjä, oppimisympäristöjä ja rakenteita lapsen tarpeita vastaaviksi.  Varhaiskasvatuksessa annettavaa tukea säätelee varhaiskasvatuslaki ja esiopetuksessa perusopetuslaki.

Varhaiskasvatuksessa lapsen kehityksen ja oppimisen tukea toteutetaan kolmella tasolla: yleisellä, tehostetulla ja erityisen tuen tasolla. Nämä tasot rakentuvat ryhmän vahvan peruspedagogiikan pohjalle. Kun havaitaan, ettei lapsen yksilöllinen tarve täyty peruspedagogiikan keinoin, lapselle määritellään sopivin tuen taso ja tuen muodot. Aloite lapsen tuen vahvistamisesta voi tulla ryhmän henkilöstön lisäksi huoltajalta tai muilta asiantuntijoilta. Tukea järjestetään pedagogisin, rakenteellisin ja hoidollisin keinoin.

Esiopetuksessa tukea järjestetään oppimisen edellytyksiä tukevilla opetusjärjestelyillä, ryhmäkohtaisilla tukimuodoilla ja lapsikohtaisilla tukitoimilla. Järjestelyn periaatteena on rakentaa ryhmän pedagogiikasta ja perusrakenteista koko ryhmää kannattelevia ja tarjota tukea matalalla kynnyksellä.

Varhaiskasvatuksen erityisopettaja (VEO) toimii oman vastuualueensa erityispedagogiikan asiantuntijana. VEO osallistuu lapsen tuen tarpeen arviointiin, tuen suunnitteluun, toteuttamiseen ja seurantaan lapsiryhmissä. VEO konsultoi ja ohjaa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstöä sekä osallistuu oman vastuualueensa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kehittämiseen kasvun ja oppimisen tuen näkökulmasta.

Tavoitteenamme on varhainen tuen tarpeen tunnistaminen ja ennaltaehkäisevä tuki.

Jaa sosiaalisessa mediassa