Paikallista Markkinoille -tiedonvälityshanke
Tiedot hankkeesta
Toteutusaika: 1.4.2024-31.10.2025
Rahoittaja
Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.
Paikallista Markkinoille -tiedonvälityshankkeen kuvaus ja tavoitteet
Lähiruokatuotannon edistämiseen tähtäävän tiedonvälityshankkeen keskeisenä tehtävänä on tarjota kattavaa ja käytännönläheistä tietoa lähiruoan kasvavista mahdollisuuksista. Tämä tieto auttaa tuottajia, yrittäjiä ja muita toimijoita kehittämään toimintaansa innovatiivisesti ja tehokkaasti. Yhtenä ajurina hankkeelle on kasvava matkailu ja sen tarjoamat kasvavat markkinat, erityisesti Himoksen kehitys ja vetovoimaisuus. Kasvava kävijämäärä luo markkinaa lähituotteille ja uudet markkinoinnin ja myynnin mallit mahdollistavat uudenlaisia asiakaspalvelun malleja. Vaikka hanke painottuu eteläiseen Keski-Suomeen, on se avoin kaikille maakunnan ruokatoimijoille.
Hankkeessa luodaan strategista pohjaa lähiruokatuotannon pidempiaikaiselle kehityspolulle. Hankkeessa järjestetään lukuisia tilaisuuksia, jossa käsitellään laajasti lähituotteiden jatkojalostusta, tuotekehitystä, lainsäädäntöä, markkinointia ja uusia myynnin menetelmiä sekä tutustutaan, kuinka tekoäly voi auttaa yrityksiä. Hankkeen aineistot kootaan verkkoalustalle, josta ne ovat kaikkien käytössä hankkeen aikana ja jälkeen. Tavoitteena on kannustaa yrityksiä ja ryhmiä oman toiminnan kehittämiseen ja kasvavien markkinoiden tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämiseen.
Hanke lisää tuottajien, viljelijöiden ja yrittäjien tietoisuutta lähiruokamarkkinoiden, tuotantotapojen, innovaatioiden, markkinoinnin ja myynnin ja muiden asioiden tulevasta kehityksestä.
Hanke on suunniteltu CAP27-ohjelman tavoitteiden mukaisesti ja sillä pyritään vaikuttamaan myönteisesti myös ympäristö ja energiakysymyksiin. Lisäksi toteutuksessa tunnistetaan ympäristön kestävyyden ja yhteisön osallistumisen tärkeys. Hanke toteutetaan ajalla 1.4.2024 – 31.10.2025, sen suunnittelusta ja hallinnoinnista vastaa Jämsän kaupungin elinvoimatoimi.