Jämsään sijoittumisen palvelumalli on valmis
Jämsän muuttaja- ja sijoittumiskokemuksen kehittäminen etenee – uusi kokonaisuus tuo selkeyttä ja sujuvuutta palveluihin.
Jämsän kaupunki käynnisti keväällä 2025 laajan kehittämistyön yhteistyössä Palvelumuotoilu Palon kanssa. SASU-hankkeen toteuttaman työn tavoitteena oli parantaa sekä Jämsään muuttavien asukkaiden että alueelle sijoittuvien yritysten palvelukokemusta. Kehittämistyö käynnistyi kartoituksella, jossa selvitettiin palvelupolkujen nykytila, kehittämisen tarpeet ja asiakkaiden kokemukset.
Kehittämistyössä syntyi uusi, koko kaupungin yhteinen palvelumalli, joka määrittelee selkeästi, miten muuttajien ja yritysten palvelut toimivat yhtenä kokonaisuutena. Palvelumallin avulla parannetaan asiakaskokemusta, vähennetään päällekkäistä työtä ja vahvistetaan eri toimijoiden välistä yhteistyötä.
Kehittämiskohteet esiin
Projektin ensimmäisessä vaiheessa toteutettiin kattava nykytila-analyysi, joka sisälsi asiantuntijahaastatteluita, yritys- ja muuttajahaastatteluita sekä neljä kyselyä. Kyselyihin vastasi yhteensä 332 henkilöä, mukaan lukien potentiaalisia muuttajia, nykyisiä muuttajia, kaupungin henkilöstöä ja alueen yrityksiä.
Analyysi osoitti, että palvelut olivat jakautuneet useiden yksiköiden ja organisaatioiden välille, ja systemaattinen ja yhteinen malli asiakaskokemuksen hallintaan puuttui. Kaupungin lisäksi palvelupolkuihin vaikuttavat myös monet kumppanit, kuten yritystoimijat, kiinteistönvälittäjät ja kyläyhteisöt.
Yhteistyön vahvistamista
Projektin aikana järjestettiin useita työpajoja, joissa kaupungin yksiköt ja yhteistyökumppanit rakensivat yhdessä uutta toimintamallia. Työ sisälsi myös palvelupolkujen ja -ratkaisujen testauksia.
– Yhteinen ymmärrys asiakkaiden tarpeista ja eri toimijoiden rooleista on ollut erittäin tärkeää. Nyt meillä on selkeä malli, jonka avulla voimme kehittää ja johtaa palveluita pitkäjänteisesti, kertoo SASU-hankkeen projektipäällikkö Piritta Koskinen.
Palvelun jatkuvuutta ja selkeämmät roolit
Valmistunut palvelumalli kokoaa yhteen:
- kaupungin yhteisen toimintatavan, jolla Jämsä tukee kaupunkiin muuttamista ja yritysten sijoittumista
- kolme palvelumallin keskeistä kokonaisuutta: positiivisen kaupunkimarkkinoinnin, selkeän yhden luukun palvelumallin sekä aktiivisen neuvonnan ja ohjauksen
- muuttajan ja sijoittuvan yrityksen palvelupolut sekä muuttaja- ja sijoittumistiimien tehtävä- ja vastuumäärittelyt
- suositukset tiedonhallinnan ja tekoälyn hyödyntämisestä palveluiden tukena
Kokonaisuus sisältää myös tiekartan, joka ohjaa palvelumallin käyttöönottoa ja jatkokehittämistä vuosille 2026–2028.
Entistä vetovoimaisempi Jämsä
Uuden toimintamallin tavoitteena on tarjota muuttajille ja yrityksille selkeä, yhden luukun kaltainen palvelukokonaisuus, jossa asiat etenevät sujuvasti kaupungin sisäisestä toimijasta riippumatta.
– Jämsän vetovoima rakentuu myös siitä, miten helposti tänne voi muuttaa ja miten hyvin yritykset löytävät tarvitsemansa tuen. Tämä työ antaa meille erinomaisen pohjan parantaa palveluita ja kehittää niitä yhtenäisesti, Koskinen jatkaa.
Seuraavaksi keskitytään uuden toimintamallin käyttöönottoon ja sen tukemiseen kaupungin sisäisessä yhteistyössä sekä verkoston toimijoiden kanssa.
Lisätietoja:
Jämsän kaupunki: Piritta Koskinen, projektipäällikkö, SASU -hanke/Sujuvan asumisen palvelut tukemassa yrittämistä, työtä ja sijoittautumista, p. 040 615 2855, piritta.koskinen@jamsa.fi
SASU – Sujuvan asumisen palvelut tukemassa yrittämistä, työtä ja sijoittautumista -hanke on osa äkillisen rakennemuutoksen Jämsä-pakettia. Hankkeelle on myönnetty rahoitus Keski-Suomen liiton Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahasta (AKKE).
Lue lisää SASU-hankkeesta: Sujuvan asumisen äärellä