
Ehkäisevä päihdetyö
Tälle sivulle on koottu tietoa alkoholista, nikotiinituotteista, huumeista ja rahapelaamisesta ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Sivulla kerrotaan, mitä ehkäisevä päihdetyö tarkoittaa ja miten sitä tehdään kaupungin palveluissa. Sivulla on tietoa päihteiden käytöltä suojaavista tekijöistä ja riskitekijöistä sekä alkoholin käytön riskirajoista. Kampanjat osiossa kerromme ehkäisevän päihdetyön kampanjoista, joissa olemme vuosittain mukana. Linkkilistasta löytyy hyödyllisiä linkkejä mm. päihteiden käytön arviointiin, itseapuun sekä paikallisen mielenterveys- ja päihdepalvelujen sivut.
Ehkäisevällä päihdetyöllä edistetään hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Tavoitteena on ehkäistä ja vähentää päihdehaittojen muodostumista päihteiden käyttäjille, heidän läheisilleen ja yhteiskunnalle. Tarkoituksena on myös lisätä ymmärrystä päihteiden käytöstä, niihin liittyvistä ilmiöistä sekä edistää perus- ja ihmisoikeuksia. Ehkäisevä päihdetyö kattaa alkoholin, nikotiinituotteet, huumausaineet ja muut päihtymiseen käytettävät aineet sekä rahapelaamisen.
Jämsän kaupungilla ehkäisevää päihdetyötä ohjaa ehkäisevän päihdetyön suunnitelma. Perusajatuksena on toteuttaa ehkäisevän päihdetyön toimia arjessa, osana peruspalveluita. Painopisteinä ovat päihdehaitoista viestiminen ja niiden ehkäisy lähiyhteisöissä.
-
Suojaavat tekijät
Suojaava tekijä on yksilön, yhteisön tai yhteiskunnan piirre, joka ehkäisee tai vähentää riskiä päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön tai rahapelaamisen aloittamiseen tai ongelmien syntyyn.
Suojaavia tekijöitä ovat esimerkiksi:
• turvallinen ja kannustava kasvuympäristö, kasvua tukeva varhaiskasvatus ja perusopetus
• hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot
• turvalliset ja luottamukselliset sosiaaliset suhteet lähiyhteisöissä
• vallitseva päihteisiin ja muihin riippuvuuksiin liittyvä kulttuuri, eli päihde-, tupakka- ja nikotiini- sekä rahapelihaittoja ehkäisevät ja stigmaa purkavat asenteet
• päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden tai rahapelien vaikea saatavuus (esim. tiukka ikärajakontrolli)
Riskitekijät
Riskitekijä on yksilön, hänen lähisuhteidensa, yhteisönsä tai yhteiskunnan ominaisuus, tilanne tai tapahtuma, joka tietyissä olosuhteissa tai tietyissä ryhmissä lisää jonkin tietyn häiriön tai ongelman todennäköisyyttä.
Riskitekijöitä ovat esimerkiksi:
• kasvuympäristön monimuotoiset ongelmat, kuten väkivalta ja laiminlyönnit sekä turvattomuus ja osattomuus
• toimeentulon tai työllistymisen ongelmat
• yksinäisyys, heikot sosiaaliset suhteet, sairastuminen
• vallitseva päihteisiin ja muihin riippuvuutta aiheuttaviin toimintoihin myönteisesti suhtautuva kulttuuri
• päihteiden, tupakka- ja nikotiinituotteiden tai rahapelien helppo saatavuus (esim. ikärajakontrollin heikkous)
-
Ehkäisevän päihdetyön kampanjat
Eri kampanjoiden alle päivittyy sisältöä kampanjoiden ajankohtina.
-
Tipaton 2025 – Elä enemmän
Tammikuussa 2025 Tipatonta lähestytään pilke silmäkulmassa teemalla Elä enemmän. Jämsän kaupunki kannustaa Tipattomaan somekampanjalla, julkaisemalla Facebookissa neljä julkaisua teemaan liittyen. Kampanjassa hyödynnämme EPT-verkoston materiaalia ja retrohenkistä ilmettä.
Tipattoman juuret nivoutuvat sotavuosien jälkeiseen aikaan, kotiin palaaville sotilaille suunnattuun raittiuskampanjaan, jonka toteutti Propaganda-Aseveljet järjestö. Vuosien saatossa Tipattomasta on muodostunut vahva perinne, jota vietetään ympäri Suomea.
Nykypäivän Tipaton kannustaa miettimään omaa alkoholin käyttöä ja sen syitä. Mitä voisi olla alkoholin tilalla?
Tipattomalla on paljon hyviä vaikutuksia sekä kehoon että mieleen. Tipaton mm. säästää rahaa, vähentää stressiä, alentaa verenpainetta, parantaa unenlaatua ja seksuaalista halukkuutta, mieliala kohentuu ja mikä parasta – ei krapulaa!
Tipattomalle voi ryhtyä itselleen sopivalla tavalla, esimerkiksi viettämällä kuukauden kokonaan ilman alkoholia tai vähentämällä alkoholin käyttöä.
Tipaton on yhteydessä sober curious -ilmiöön, joka on vapaasti käännettynä uteliasta raittiutta. Tämä maailmallakin suosioon noussut ilmiö kannustaa kyseenalaistamaan omia alkoholin käyttöön liittyviä tottumuksia ja etsimään uusia, terveellisempiä vaihtoehtoja.
Onko Tipattoman vietto jo tuttua? Vai haluatko haastaa itsesi? Kokeile Tipatonta ja kerro kokemuksistasi somessa tunnisteella #tipaton2025!
Kampanjan verkkosivut: https://www.ept-verkosto.fi/kampanjat/tipaton/
-
Hakematta paras – ethän välitä alkoholia alaikäiselle!
Jämsän kaupunki osallistuu Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Hakematta paras -kampanjaan. Aihe on ajankohtainen näin koulujen päättyessä ja lomien alkaessa, sillä vaikka nuorten alkoholin käyttö on valtakunnallisestikin vähentynyt, esiintyy sitä edelleen. Yläkouluikäisistä nuorista 33 % käytti alkoholia vuonna 2023 (THL:n kouluterveyskysely). Tyypillisesti koulujen päättyessä ja kesälomalla nuoret myös kokeilevat ensikertaa alkoholia, jolloin riskit ovat aina suuremmat. Noin 90 % alaikäisten nuorten juomasta alkoholista tulee välittäjän kautta. Usein tämä henkilö on kaveri, tuttu tai perheenjäsen.
Lasta suojellakseen vanhempi saattaa pohtia, pitäisikö ostaa nuorelle hänen pyytämänsä alkoholijuomat ja sillä tavoin antaa lupa ”juoda vähän”. Ajatuksena on pysyä kartalla siitä, kuinka paljon oma lapsi juo ja välttää sitä, että nuori joutuisi tekemisiin tuntemattomien alkoholinvälittäjien kanssa. Alkoholin antaminen saattaa luoda illuusion siitä, että nuoren alkoholin käyttöä voisi näin kontrolloida. Vanhemman ostama alkoholi ei ole kuitenkaan yhtään sen turvallisempaa kuin kaverin, sisaruksen tai tuntemattoman ostama, eikä mikään estä nuorta juomasta lisäksi muiden hankkimia alkoholijuomia. Lisäksi viesti, jonka aikuinen tällä teolla antaa, on ristiriitainen: lain rikkominen on ok, jos tarkoitus vaan on hyvä.
Tutkimukset ja laki ovat yhtä mieltä: paras tapa suojella nuorta on tukea päihteettömyyttä. Turvallinen aikuinen uskaltaa sanoa ”ei” silloin, kun nuoren hyvinvointi sitä vaatii – vaikka se ei sillä hetkellä lisäisi aikuisen suosiota.
Lisätietoa kampanjasta ja alkoholin välittämisen seurauksista löytyy kampanjan sivuilta.
-
Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään viikolla 45. Sisältö päivittyy lähempänä kampanjan ajankohtaa.